Vi läser allt mer e-böcker. Men vad gör företagen med all statistik som vi lämnar efter oss?
Allt fler läsare upptäcker fördelarna med läsplattor. Men hur många har tänkt på vad e-boksleverantörerna gör av all information som vårt digitala läsande lämnar efter sig? Att företagen kan se vilka böcker du läser klart eller inte, hur snabbt du läser ut dem och vilka du aldrig har öppnat.
Hittills har många leverantörer varit försiktiga med att lämna ut information om sina läsare. Men kanske var det en försmak av framtiden vi såg när e-boksleverantören Kobo släppte delar av sin läsarstatistik i två listor. Den ena var en helt vanlig lista med de tio bäst sålda e-böckerna. Den andra listade de tio mest utlästa böckerna. I topp hamnade en egenpublicerad deckare, Casey Kellehers Rotten to the core. I bottenskiktet låg hyllade verk som Twelve years a slave och Steglitsan.
Kindle har tidigare gett läsaren en indikation på hur långt andra läsare kommit genom att visa de mest understrukna meningarna. (I Thomas Pikettys 640-sidiga Kapitalet i det 21:a århundradet, finns de på de första 26 sidorna.) Kobos statistik är mer precis. Bland annat blir det tydligt att de genrer med högst utläsningsprocent är romance och deckare – drygt 60 procent.
Vad får det här för konsekvenser? Författarna av mer kommersiell litteratur får kanske finna sig i redaktörs-synpunkter som denna: »I din förra bok slutade 40 procent redan före sidan 25. Vad tror du om att slänga in ett mord eller en sexscen på sidan 24?«