Hon är inte bara en av världens mest lästa deckarförfattare, Elizabeth George är också en ivrig skrivarlärare. Och vad hon än tar sig för, blir hon en besatt perfektionist.
Innerst inne är hon lärare och perfektionist, den kaliforniska deckardrottningen som jämt skriver om England. Det är faktiskt så viktigt för Elizabeth George att vara bäst att hon var tvungen att skaffa en privatlärare när hon skulle lära sig åka skidor.
– Jag hade aldrig klarat att inte vara bäst i gruppen.
Hon är bäst i nya boken också, Av två onda ting, där 24 författare inklusive hon själv, skriver noveller på temat vällust och girighet. Flera av de andra medverkande är hennes elever. Elizabeth George både undervisar i skrivande och har avsatt en fond för opublicerade författare.
Varför är det viktigt att lära folk att skriva?
– Man måste dela med sig av kunskapen om hantverket. Man kan inte lära ut talangen, inte lusten, inte ihärdigheten. Men
man kan lära ut vilka element som behövs för att skapa en romangestalt.
Men varför är det viktigt för dig?
– Tja, det avgörande behovet hos min personlighetstyp är att göra saker bra. Att söka perfektion. Och det är förstås både en välsignelse och en förbannelse. Så, tja – undervisningen ger mig en upplevelse av att vara mycket bra.
Hur gör du när du lär ut
skrivande?
– Jag dekonstruerar romaner. Granskar beståndsdelarna och funderar på vilka som bygger berättelsen. Till exempel kommer du ingen vart om du börjar med handlingen, för då måste du ju tvinga personerna att göra saker. Men om du i stället börjar med personerna, kommer deras situation att få dem att göra saker av sig själva. Man måste förstås veta vart de ska till slut. Men vägen kan de hitta på egen hand.
Originaliteten då? Du har lärt flera av författarna i boken att
skriva. De har fått ett mått, en genre och ett tema. Men hur blir de personliga?
– De ser på olika sätt på temat de fått, det är vad det handlar om. En del säger att det bara finns tre teman, eller nio, som all litteratur bygger på. Du vet: pojke möter flicka, pojke förlorar flicka, pojke vinner flicka tillbaka.
– Det handlar om hur de som författare uppfattar den situationen. I det här fallet vad de ser i vällust och girighet. Och hur de drar åt skruven
Publicerad i Vi Läser 1/2012
Foto: Martin Stenmark