Senaste nytt från redaktionen

Augustfinalisterna är här

av Jonas Eklöf

august_03_0

Så är det äntligen avslöjat! 

Här de nominerade till Augustpriset i kategorin ”Årets svenska skönlitterära bok”

Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, Lena Andersson, Natur & Kultur

Subjekt, predikat, objekt. Syntaxen må vara simpel, men Lena Andersson ger språkets vanligaste kärleksförklaring en betydelsefull inre grammatik.

Romanen Egenmäktigt förfarande är en allvarsam lek där Ester och Hugo möts i ett tidlöst drama om passion och makt, frihet och förnuft, som författaren inte bara gestaltar utan rentav dissekerar.

Med kärv humor och enastående precision blottlägger Lena Andersson förälskelsens systematiska självbedrägeri.

Liknelseboken. En kärleksroman, Per Olov Enquist, Norstedts

I nio ”liknelser”, magiskt knutna till de nio utrivna sidorna i faderns notesblock leder oss Enquist tillbaka till uppväxtens Granholmen, till den djupt troende modern och den molande faderlösheten. Med värme och återhållen uppsluppenhet berättar han om kvinnan i Larssonsgården, om sexualiteten och befrielsen. På ett sällsamt språk har Enquist vävt ihop det arkaiska med det biografiska och skrivit den kärleksroman som egentligen aldrig skulle ha blivit.

Man baxnar!

Vitsvit, Athena Farrokhzad, Albert Bonniers Förlag

Ibland behöver vi vända på perspektiv och bryta invanda mönster. Hur detta går till, visar Athena Farrokhzad med sin omsorgsfullt komponerade diktbok Vitsvit.

Hennes banbrytande uppväxtskildring får oss att redan på boksidan se världen vitsvart och begripa estetikens och politikens förmåga att föra oss samman.

Angelägen litteratur kan åstadkomma hisnande känslor hos sina läsare. Vitsvit är full av dessa häpnadsväckande ögonblick.

Tre vägar, Katarina Frostenson, Wahlström & Widstrand

I Katarina Frostensons händer kan poesin vara både lekfull och cerebral, röra sig från barnkammarramsan till Hölderlin.

Läs också:  Yukiko Duke om I kroppen min

Tre vägar är en rik poetik, som förenar det omedelbara intryckets klanger med eftertanken. Den förnyar och utmanar våra föreställningar om hur dikt ska se ut och låta.

Här inbjuds vi att gå de tre vägarnas upptäcktsfärd in i ett dynamiskt författarskap som överraskar och som retas.

Porslinsfasaderna, Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur

I romanen Porslinsfasaderna tar Sven-Olov Karlsson oss åter till den fiktiva byn Eriksfors i det verkliga Västmanland. Familjen Silver överlever bruksortens död genom att helt enkelt sälja av den på auktion: dess kökssoffor, dess finrumsbord, dess jordfräsar. På gården Löftet odlar man svek, synskhet och kärleksbrist som räcker i flera generationer.

Med sin stadiga och glimrande prosa har Sven-Olov Karlsson givit bygderomanen en plats i 2000-talet.

Hägring 38, Kjell Westö, Albert Bonniers Förlag

Helsingfors 1938. Ett världskrig ska snart bryta ut. Ännu kan du köpa lantpaté och italienska oliver i saluhallen men i din port kan du misshandlas av okända, välklädda män.

Med thrillerns grepp visar Westö hur våldet och rädslan kryper närmare och att såren från det finska inbördeskriget 1918 långt ifrån är läkta. Blodspåren finns kvar och ingenting är förlåtet.

Westö är en av de stora Helsingforsskildrarna. Här för han in ett nytt element i sin vackra berättarkonst: den hotfulla spänningen.

Foto: Sören Andersson

Du kanske också gillar